14 Nisan 2009 Salı

Görsünler

GÖRSÜNLER
Açıl Bağun gül ü nesrini ol ruhsarı görsünler
Salın serv ü sanavber şive-i reftarı görsünler

Kapunda hasıl itdi bu devasuz derdi hep gönlüm
Ne derde mübtela oldı dil-i bimarı görsünler

Açıldı dağlar sinemde çak itdüm giribanum
Muhabbet gülşeninde açılan gülnarı görsünler

Ten-i zarumda pehlum üstühanı sayılur bir bir
Beni seyr itmeyen ahbab musikarı görsünler

Güzeller Mihriban olmaz dimek yanlışdur ey Baki
Olur vallahi billahi heman yalvarı görsünler
Baki
AÇIKLAMA
1. Bağın gülü sen yüzünü aç da nesrini, o yanağı görsünler; salın servi ve fıstık çamı o yürüyüş tarzını görsünler..(istiare sanatı)
2. Gönlüm bu devasız derdi hep senin kapında kazandı; hasta gönlüm nasıl bir onulmaz derde tutulduğunu görsünler.(teşhis sanatı)
3. Göğsümde yaralar açıldı, yakamı parçaladım; sevginin gül bahçesinde açılan nar çiçeğini görsünler(teşbih(benzetme)sanatı vardır.Vücut sevgilinin gül bahçesine yaralar ise nar çiçeğine benzetilmiş.)
4. Zayıf bedenimdeki kaburga kemikleri bir bir sayılabilir; beni görmemiş olan dostlar aynen bana benzeyen musikarı görsünler.( teşbih sanatı vardır.Aşık kendini ve inlemelerini Musikar'a ve onun gagasından çıkan seslere benzetmiştir.)
5. Ey Baki! Güzeller acımaz, şefkat göstermez demek yanlıştır; vallahi billahi gösterirler hele biraz yalvarı görsünler.(Ey Baki=nida sanatı , yalvarı=tevriye sanatı yalvar sözcüğü hem yalvar- hem de bir çeşit para anlamında kullanılmıştır)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder