14 Nisan 2009 Salı

SÖZ SANATLARI

1.)TEŞBİH(BENZETME)Sözü daha etkili duruma getirmek için aralarında ilgi bulunan iki unsurdan güçsüzü olanı güçlü olana benzetmektir.Benzetmede dört unsur bulunur:a)Benzenen b)Benzetilen c)Benzetme Yönü d)Benzetme EdatıBu öğelerin kullanılıp kullanılmaması açısından da üç çeşit benzetme vardır:--- Çocuk tilki gibi kurnaz biriydi.

2.İSTİARE(EĞRETİLEME) Benzetmenin asıl unsuru olan benzeyen ve benzetilenden yalnızca biri kullanılarak yapılır. a.)Açık İstiare:Benzeyenin bulunmayıp yalnızca benzetilenle yapılan istiaredir. b.)Kapalı İstiare:Benzetilenin bulunmayıp yalnızca benzeyenle yapılan istiaredir. ---Bir hilal uğruna ya rab ne güneşler batıyor. (A.İ) ---Ay,altın ağaçlardan yere damlıyordu.(K.İ)Açtım avucumu altına tuttum. ---Ülkemizde üniversiteden mezun olmuş pek çok fidan artık iş de bulamıyor.(A.İ) ---Bahar gelince bir ağızdan
şarkılar söyler kuşlar.(K.İ) ---Bugün gökten inciler yağıyordu.(A.İ)

3.)KİNAYEBir sözü hem gerçek hem de mecaz anlamda kullanmaktır.Uyarı:Kinayede daha çok mecaz anlam kastedilir. ---Mum dibine ışık vermez. ---Hamama giren terler. ---Taşıma su ile değirmen dönmez. ---Yuvarlanan taş yosun tutmaz.

4.)MECAZ-I MÜRSEL(AD AKTARMASI)Benzetme amaç güdülmeden bir sözün ilgili olduğu başka bir söz yerine kullanılmasıdır. ---İşe alınman için dün şirketle görüştüm.(İnsan) ---Yarın sınıfı 9/H sınıfı yapacak.(Öğrenci) ---Toplantıya Milliyet gazetesinin güçlü kalemleri de geldi.(Yazar) ---Nihatın golüyle tüm stat ayağa kalktı.(Seyirci)

5.)TEŞHİS(KİŞİLEŞTİRME)İnsan dışındaki canlı cansız varlıklara insan özelliği kazandırmaktır.Her teşhiste aynı zamanda kapalı istiare vardır. ---Güzel gitti diye pınar ağladı. ---Menekşeler külahını kaldırır. ---Bir sarmaşık uyanıyordu uykusunda Geriniyordu bir eski duvarın sıvasında.

6.)İNTAK(KONUŞTURMA)İnsan dışındaki varlıkları konuşturmaktır.Her intak sanatında teşhis sanatı vardır;ancak her teşhiste intak sanatı yoktur. ---Deniz ve Mehtap sordular seni: Neredesin? ---Maymun şunu anlatmak istemişti fikrince:Boşa gitmez kötüye bir ceza verilince. ---Dal bir gün dedi ki tomurcuğuna:İçimde kanayan yara gibisin.
7.)TECAHÜL-İ ARİFAnlam inceliği oluşturmak için herkesçe bilinen bir gerçeği bilmiyormuş gibi aktarmalıdır. ---Şakaklarıma kar mı yağdı ne var?Benim mi Allahım bu çizgili yüz. ---Sular mı yandı,neden tunca benziyor mermer? Geç fark ettim taşın sert olduğunu.
8.)HÜSN-İ TA'LİL Sebebi bilinen bir olayın meydana gelişini,gerçek sebebinin dışında başka,güzel bir nedene bağlamadır.
---
Gül bahçesi sevgiliden haber geldiği için Süslendi ve güzel kokular süründü.
---Yoksun diye bahçemde çiçekler açmıyor bak.
---Senin o gül yüzünü görmek içinSana güneş bakmak için doğuyor.
---Benim kaderime ve yalnızlığımaIrmaklar bile ağladı.

9.) MÜBALAĞA (ABARTMA):Sözün etkisini güçlendirmek için bir şeyi olduğundan daha çok ya da olduğundan daha az göstermektir. ---Manda yuva yapmış söğüt dalına,Yavrusunu sinek kapmış.
---Alem sele gitti gözüm yaşından.
---Bir ah çeksem dağı taşı eritir,Gözüm yaşı değirmeni yürütür.
---Bir gün gökyüzüne otursam,Evlerin tavanlarını birer birer açsam.

10.)TEZAT (KARŞITLIK)Aralarında ilgiden dolayı,birbirine zıt kavramları bir arada kullanmaktır.
---Ağlarım hatıra geldikçe gülüştüklerimiz.
---Neden böyle düşman görünürsünüz,Yıllar yılı dost bildiğim aynalar?
---İçimde kar donar,buzlar tutuşur,Yağan ateş midir,kar mıdır bilmem.
---Sana çirkin dediler,düşmanı oldum güzelin.

11.) TEVRİYE (AMACI GİZLEME)İki değişik anlamı olan bir sözcüğün bir dize ya da beyitte iki anlamının da kullanılmasıdır.
---Tahir Efendi bize kelp demiz (Tahir:özel ad.)İltifatı bu sözde zahirdirMaliki mezhebim benim ziraİtikadımca kelp Tahirdir.
---Bu kadar letafet çünkü sende var,Beyaz gerdanında bir de ben gerek.
---O güzel yüzün benli de.

12.)TELMİH (HATIRLATMA)Söz arasında herkesin bildiği bir olaya ya da kişiye işaret etme sanatı.
---Vefasız Aslıya yol gösteren bu,Keremin sazına cevap veren bu.
---Ne büyüksün ki kanın kurtarıyor teshidi,Bedrin aslanları ancak bu kadar şanlı idi.
---Ekmek Leyla oldu bire dostlarım,Mecnun olup ardı sıra giderim.

13.)TARİZ (TAŞ ATMA)Bir kişiyi iğneleme,bir konuyla alay etme veya sözün tam tersini kastetmedir.
---Müftü Efendi bize kafir demiş.
---Tutalım ben ona diyem müselman.
---Lakin varıldıktan ruz-ı mahşere,İkimiz çıkarız orda yalan.

14.)TEKRİRAnlatımı güçlendirmek için bir sözü sık sık tekrar etmektir.
---Ben güzele güzel demem,Güzel benim olmayınca.
---Seni tanımadan önce ben,ben değildim,Seni tanıdıktan sonra aslında bensizliğin sensizliğin olduğunu anladım

15.)TENASÜP (UYGUNLUK)Anlam yönünden birbiriyle ilgili sözcükleri bir arada kullanmaktır.
---Deli eder insanı bu dünya,Bu gece,bu yıldızlar,bu koku,Bu tepeden tırnağa çiçek açmış ağaç.
---Artık demir almak günü gelmişse zamandan,Meçhule giden bir gemi kalkar bu limandan. (
Yahya Kemal Beyatlı)

16.)LEFF ÜNEŞRBir dizede iki ya da daha fazla kavramdan bahsettikten sonra diğer dizede onlarla ilgili açıklama yapmaktır.
---Bakışların fırtına,Duruşun durgun su,Biri alabora eder,Biri boğar.
---Gönlümde ateştin,gözümde yaştın,Ne diye tutuştun,ne diye taştın.
---Ben bir sedefim,sen nisan bulutu,Ver damlaları,al yuvarlak inciyi.

17.)İSTİFHAM(SORU SORMA)Anlatımı daha etkili hale getirmek için cevap alma amacı gütmeden soru sormaktır.
---Kim bu cennet vatanın uğruna olmaz ki feda? (
Mehmet Akif Ersoy)
---Şakaklarıma kar mı yağdı ne var?Benim mi Allahım bu çizgili yüz? (
Cahit Sıtkı Tarancı)
---Sana dar gelmeyecek makberi kimler kazsın?

18.)TEDRİCBirbiriyle ilgili kavramların bir derece gözetilerek sıralanmasıdır.
---İki asker,mızrak mızrağa,kılıç kılıca,hançer hançere vuruşmaya başladı.
---Makbar,makber değil;bir türbe,türbe değil;bir mabet,mabet değil;bir küre,küre değil;bir sonsuz uzay.

19)NİDA (SESLENME)Şiddetli duyguları,heyecanları coşkun bir seslenişle anlatmadır.Daha çok ay,ey,hay,ah ünlemleriyle yapılır.
---Ey mavi göklerin beyaz ve kızıl süsü! (
Arif Nihat Asya)
---Ey benim sarı tamburam!Sen ne için inilersin?
---Çatma kurban olayım ey nazlı hilal!

20.)CİNASYazılışları aynı,anlamları farklı sözcüklerin bir arada kullanılmasıdır.
---Niçin kondun a bülbül kapımdaki asmayaBen yarimden ayrılmam götürseler asmaya.
---Göl kıyısındaki sazların arasında bir saz sesi geliyordu.
--- Kara gözler,Sürmeli kara gözler,Gemim deryada kaldı,Gözlerim kara gözler.

21) ALİTERASYONDize ya da mısrada ahenk oluşturacak şekilde,aynı sesin veya hecenin tekrarlanmasıdır.
---
Eylülde melül oldu gönül soldu laleBir kaküle meyletti gönül geldi bu hale.
---Seherde seyre koyuldum semayı deryayı.
---Kara toprak içinde kara karıncayı karanlık gecede görür.
---Beyaz gerdanında bir de ben gerek

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder